co tu

pondělí 4. března 2013

S kým hudebně vyrůstá Čech?

Jsem nemocná, stahuju anglické titulky k Roku ďábla na středeční Czech film club pro Erasmáky a vzpomínám na kdysi .)

Poprvé jsem se s písničkami Jarka Nohavici setkala ve skautu. Starší holky a vedoucí ho hodně poslouchaly, zpívaly a hrály. Byl součástí našich táboráků, putovních písniček, táborů. Všeho. Kvůli Jarkovi a kvůli oddílu jsem se taky začala učit hrát na kytaru. Nestačilo mi jen zpívat. Chtěla jsem si ty písničky umět zahrát. A vlastně jsem i před skoro 2 lety začala kvůli Jarkovi hrát na piano. Kvůli Dlouhé tenké struně... Kterou si sice ještě/už nezahraju, ale byla to tenkrát velká motivace a i teď, když ji slyším, si říkám, že je škoda, že mi ty bílé a černé klapky neříkají pane. Třeba jednou...

Foto: Žabička
Asi rok a půl po tom, co jsem začala oťukávat struny, se náš oddíl rozpadl. Tak jsem si hrála pro sebe. A později i pro neskauty. Kamarády ze střední, kamarády z vysoký. Všichni ho znají. Uvědomila jsem si, že Nohavica je, co se hudby mezi lidmi týče, všudypřítomný. Každý zná alespoň pár jeho písniček. Je to věrný. Začít hrát a zpívat Pochod marodů v jakékoliv společnosti. Někdo se chytne. A nebo Hlídače krav. Na toho se totiž chytnou už i ty nejmenší...

Poslední dobou se opět vracím k jeho starším písničkám. Rakety, Darmoděj, Robinson, Svátky slunovratu, Hotely... Táhnou mě více než jeho nové - virtuálky a tak. Hlavně proto, že jsem je znala jako první a přitom jim nerozuměla. Teď mi jsou bližší. Teď už to nejsou jen hezké melancholické (a občas veselé) melodie a dobré rýmy. Mají mi konečně co říct.

A nejsem jediná. Je zvláštní, že když se o Jarkovi bavím s kamarády, cítí ten posun také. Nu, to vlastně tak zvláštní není, zvláštní je spíš to, že Jarek v repertoáru vydrží po generace. Začnete ho poslouchat kolem 10 let a vydržíte do smrti. Důkazem toho je, že když hrají Jarka na Country rádiu, táta ho zesílí, máma si pobrukuje a já vylezu ze svého pokoje do obýváku a taky poslouchám. Jarek totiž spojuje a to je na něm to, co lidi táhne. Aspoň myslím. Tedy, doufám .)


Aktualizace 2013-03-04, 16:03
Porovnejte Par nobile s Před dveřmi... Nu, ono asi není možné být neustále originální, když člověk složí tolik písniček .) #objevdne

2 komentáře:

  1. Ano, Nohavica proplouvá generacemi a často spojuje jinak milovníky rozdílných hudebních žánrů. Z folkaře se stal masovou záležitostí - jinak by neplánoval 2 koncerty do O2 arény a je smutné - skvělé (každý škrtne, co uzná za vhodné), že se mu jí - podle mého názoru - vyprodat podaří. Největší kouzlo jeho písní je pro mě s kytarou u táboráku. Souhlasím, že nejstarší písně jsou nejlepší, byť tedy i mezi těmi novými mám taky své favority (taková Minulost...). Ale třeba Virtuálky jsem všechny ani neslyšela... Jsem moc ráda, že dělá projekt A - Z a člověk se dostane k úžasným raritám. Třeba tahle http://www.youtube.com/watch?v=dVGRs6Sm2xc Spojení Nohavici s Plíhalovou kytarou bude vždycky to nejlepší. Škoda, že se asi nepoštěstí vidět ty dva spolu na pódiu...

    OdpovědětVymazat
  2. Takový "masový folk"... Jako by nestačilo, že český folk je něco jiného, než folk kdekoliv jinde .)
    Na zídce staré kašny je krásná, děkuju za připomenutí .)
    A ano, je škoda, že už se asi nikdy nepoštěstí N&P vidět na jednom pódiu. I když, kdo ví .)

    OdpovědětVymazat